Nemáte zapnutý Javascript, webová stránka nebude fungovat správně.
Některé části webu a aplikace nebudou dostupné.
Mileniálové, baby boomers, generace X a Z. Do jedné z nich určitě patříte, aniž byste třeba věděli, jak se zrovna ta vaše jmenuje.
Štítky: #motivace, #rady, #zajímavosti,
Text: Štěpán Vorlíček
Foto: Archiv
Abyste se mohli na večírku správně zapojit do fundovaných generačních debat, přinášíme malý přehled.
Jasně, asi jen hrstka z vás se může považovat za odborníky na demografii, což je věda, která dala světu všechna tahle pojmenování. Původně profesní žargon se ale trochu utrhl ze řetězu, a tak různými označeními generací dnes operuje kdekdo.
Generace můžeme rozdělit zhruba takto:
Generaci Y, pro niž se vžilo pojmenování mileniálové, odborníci ještě dělí na dvě podskupiny, Y.1 a Y.2. Je to nutné, protože tato generace má velké rozpětí a dvě podskupiny se nacházejí ve zcela odlišných fázích života. Mladší se teprve rozkoukávají, získávají zkušenosti, budují kariéru a začínají vydělávat. Starší části táhne na čtyřicet, jsou v životě zaběhnutí, mají děti a hypotéky.
Všechno spustila generace X, tedy lidé narozeni zhruba mezi roky 1965 a 1979. Předchozí generace byli baby boomers, narozeni po válce a užívající si znovu nalezenou prosperitu, proto ten „baby boom“.
Jenže ti, kdo přišli po nich, neměli jasný kulturní identifikátor. Vlastně už z označení této generace je to vidět — prostě iks, chybí jakýkoliv charakteristický znak. A písmeno X se prostě ujalo, vžilo.
No a pak to šlo logicky podle abecedy. Následovala generace Y narozená 1980–1997 (plus minus nějaký ten rok, nikdy tu nejde o rigidně dané ohraničení). Termín mileniálové (anglicky Millennials) se nejvíc připisuje Neilu Howeovi, americkému spisovateli, historikovi a poradci, jenž se proslavil společně s Williamem Straussem pracemi o generační sociologii. Tito dva termín prvně použili v roce 1989, kdy se blížící příchod nového tisíciletí začínal víc a víc drát do všeobecného povědomí.
Generace Z označuje lidi narozené už v novém tisíciletí, ačkoli tento termín se ještě tak úplně nevžil. A co dál? Vypadá to totiž, že sociologům tak trochu dochází abeceda. Začínají se proto objevovat termíny jako Gen Tech, postmileniálové, iGenerace nebo Gen Y-Fi.
Lidi narozené mezi roky 1946 a 1964 můžeme charakterizovat jako konzumenty tradičních médií (televize, rádio, časopisy a noviny), ačkoliv překvapivé množství z nich má facebookový účet. Co se financí týká, veškeré transakce raději provádějí v pobočkách bank. Charakterizuje je poválečný optimismus, studená válka a hnutí hippies.
Typické bylo, že jako děti se po škole vraceli do prázdných domovů, protože jejich rodiče byli v práci. Vyrůstali tak na MTV, s nadsázkou řečeno. I tato generace čte noviny a časopisy a sleduje televizi. Už je ale daleko víc online a tráví hodiny na Facebooku. Díky počítačové gramotnosti si finance spravují přes internet, stále ale rádi chodí i do bank. Ovlivňoval je konec komunismu a studené války, nástup osobních počítačů a také pocit ztracenosti mezi dvěma dominantními generacemi. Mají rodinu a vychovávají děti, splácejí studentské úvěry a hypotéky a starají se o své stárnoucí rodiče. Jsou na ně kladeny vysoké pracovní a finanční nároky. Rádi si věci dělají po svém a za důležité považují uvolněné a přátelské pracovní prostředí. Většina souhlasí s tvrzením, že „tvrdá práce je motorem k posunu vpřed“.
Technicky a počítačově vyspělá generace, s velkými ambicemi, milující změny. Hravě dokážou dělat víc online věcí najednou a jsou propojeni s celým světem — což je následek toho, že se v digitálním světě pohybují od raného věku. Tento přístup ke světu je činí rasově a etnicky mnohem liberálnějšími; rádi přiloží ruku k dílu, dobře se s nimi spolupracuje. Vyzbrojeni chytrými telefony, tablety a notebooky jsou připojeni 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Díky tomu je klasické marketingové triky moc nevzrušují: viděli a zažili toho hodně a nenechají se jen tak oblafnout. Koukají sice také na televizi, jasně u nich ale vede Netflix a další streamovací služby.
Mají podnikatelského ducha a tah, ostatně řada z nich uspěla s podnikáním už v prvním čtvrtstoletí svého života. V zaměstnání nemají problém na jednom místě zůstat jen rok či dva a pak se přesunout jinam, kde to považují za lepší. Požadují smysluplnou práci a vyvážený pracovní a osobní život, který je hodně orientovaný na rodinu.
Průměrný „zetkař“ dostal první mobil v deseti letech. Řada z nich vyrůstala s mobilem či tabletem svých rodičů, v totálně propojeném světě. Preferovaný způsob komunikace: chytrý telefon. V průměru si jím obličej osvětlují tři hodiny denně.
Finančně jsou umírněnější, neboť viděli, jak generace předchozí v této oblasti často zápasila. Snaží se nezadlužovat se a dávají přednost debetním kartám před kreditkami. Polovina z nich nebyla v bance přes čtvrt roku.
Mají rádi rozmanitost a berou ji jako normu. Vyrůstali a vyrůstají ve školství daleko víc otevřeném integraci, problémy řeší jako tým a všechny lidi považují za sobě rovné. Jsou aktivní, nechtějí si jen tak sednout a koukat se, nýbrž vzít otěže do vlastních rukou: počínaje mediálním obsahem, který konzumují, přes cíle dovolených až po to, co se uvaří k večeři. Milují video na internetu víc než televizi a kino. Snapchat, Instagram, Facebook, youtuberské celebrity… však víte.
Je to zajímavý mix, že? Právě totiž zažíváme dobu, kde se generace Y střetává se svými staršími „X“ rodiči a zároveň do toho vstupují kompletně digitální „zetka“. Někdy je to pěkná třenice — znáte to z vlastní zkušenosti? Podělte se v diskusi!
19.10.2018
Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.
blog šárky sudové banner big content banner custom width banner on mobile blog:esg blog:obyčejní hrdinové doplňkové penzijní spoření děti investice jaro jídlo kampaň léto motivace mýty night run nn online penze podzim pojištění pojišťovna prevence a zdraví připojištění příběhy příběhy ženy rakovina rady rakovina ženy riziko rizikové životní pojištění slavné osobnosti služby sport spoření svátek video vlastina svátková vzdělávání zajímavosti zima zobrazit_v_penzijnim_sporeni závažná onemocnění úraz ženy životní pojištění životní styl
Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.