25.07.2013
Nemáte zapnutý Javascript, webová stránka nebude fungovat správně.
Některé části webu a aplikace nebudou dostupné.
Podle průzkumu ING Životní pojišťovny je pro 24 % českých klientů pojišťoven v rámci rodiny či společného soužití partnerů dostatečné sjednání životního pojištění jen pro jednoho z partnerů. Přitom o nezbytnosti finanční ochrany zdraví je přesvědčeno 82 % respondentů. „Rozpor mezí tím, co bychom dělat měli, a tím co ve skutečnosti děláme, je pro oblast životního pojištění typický. Češi jsou v první řadě známí svou podpojištěností. Nově se navíc ukázalo, že v tomto směru i značně diskriminují na základě pohlaví – žena je z pohledu finančního přínosu rodině vnímána jako méně významná než muž,“ komentuje výsledky průzkumu Renata Mrázová, generální ředitelka ING Pojišťovny. Podle 43 % Čechů by tak měl být pojištěn člen domácnosti s vyšším příjmem, 37 % výslovně určilo muže. V současné době pojišťovny registrují téměř 6,5 milionu smluv o životním pojištění. Poměr mužů a žen na životním pojištění je dlouhodobě na straně silnějšího pohlaví, kdy muži tvoří asi 60 % klientely.
„Částečně se tento stav odvíjí od výše platů, svůj podíl na něm má ale také i nízká sebedůvěra žen v zaměstnání i v osobním životě. Krásnou ukázkou nedostatečného sebevědomí je 47 % žen, které se domnívají, že kdyby v minulosti nebyly váhaly, mohly být dnes jinde,“ popisuje Renata Mrázová. Zatímco průměrný plat muže v roce 2012 činil podle Českého statistického úřadu 28 916 Kč, ženy vydělávaly v průměru jen 22 683 Kč.
Dravý muž a šetřivá hospodyně?
Pro ženu je ústředním životním tématem rodina, její harmonie a bezpečí, což ji znejišťuje ve vyhlídkách do budoucnosti. I to je důvodem, proč jsou ženy v nakládání s rodinnými financemi opatrnější než muži, kteří dle průzkumu častěji kladou důraz na životní úroveň a dosažení vytyčených cílů. Ženy tak méně riskují a řídí se spíše heslem „méně je někdy více“. Přes tři čtvrtiny z nich například uvedly, že se bojí brát si půjčku. Ženy jsou rovněž spořivější – při nákupech vyhledávají nejvýhodnější nabídky, nakupují ve velkém a při nižší ceně jsou ochotné slevit z nároků na kvalitu. Celých 60 % žen zabolí, musejí-li utratit nějaké peníze. „Na jedné straně ženy drží rodinný rozpočet pevně v rukou, na straně druhé jsou citlivé vůči potřebám ostatních. V porovnání s muži tak třeba častěji přispívají na charitu,“ uzavírá Renata Mrázová.
--------------
O průzkumu
Průzkum ING Životní pojišťovny „Klientela životního pojištění“ probíhal formou kvantitavních osobních rozhovorů v říjnu 2012 na vzorku s 1047 respondentů. Tisková zpráva dále obsahuje statistické údaje Českého statistického úřadu a data z průzkumu CVVM.