23.11.2015
Nemáte zapnutý Javascript, webová stránka nebude fungovat správně.
Některé části webu a aplikace nebudou dostupné.
Nabídka zaměstnaneckých benefitů zaznamenala za posledních pět let posun od hmotných výhod k dlouhodobé podpoře zaměstnanců. Skokanem pětiletí jsou pojistné produkty – životní pojištění vzrostlo o 21 procentních bodů, příspěvek na spoření na penzi o 17 procentních bodů. Podle průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti a Svazu průmyslu a dopravy naopak již několik let klesá zájem o stravenky. Letos se ocitly až na 7. místě žebříčku popularity mezi oslovenými firmami.
Nabídka zaměstnaneckých benefitů rok od roku stoupá. Zatímco v roce 2010 firmy v průměru poskytovaly 8 zaměstnaneckých výhod, v letošním roce to je již 12. Nemění se však pouze jejich počet, ale i složení. Před pěti lety nabídce dominoval mobilní telefon, stravenky a služební auto, aktuálně mezi TOP 3 benefity patří mobilní telefon, vzdělávání a pitný režim.
Skokanem pětiletí jsou příspěvky na finanční produkty
Dlouhodobě roste zájem hlavně o pojistné produkty – za posledních pět let se jejich nabídka rozšířila až o pětinu. Nejvíce láká penzijní připojištění, které nabízí o 17 p. b. více firem než v roce 2010, tedy 77 %. Za tuto dobu se benefit v pomyslném žebříčku popularity posunul ze 6. na 4. místo. „Pojistné produkty jsou dlouhodobě na vzestupu a k jejich popularitě významně přispívá i fakt, že jde o státem podporované produkty, které jsou atraktivní jak pro zaměstnavatele, tak i pro zaměstnance,“ vysvětluje Tomáš Nidetzký, generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti a dodává: „Na nabídku tohoto benefitu neměla vliv ani novela zákona o dani z příjmu upravující možnost průběžných výběrů prostředků na smlouvě životního pojištění. Je to další důkaz, že firmy zaměstnanecké výhody vnímají jako dlouhodobou investici do zaměstnance.“ Na životní pojištění v současnosti přispívá 60 % oslovených společností, to je o 21 p. b. více než před pěti lety. Životní pojištění je tak skokanem pětiletí. Oproti loňskému roku 3 % firem snížila příspěvek a 12 % přispívá jen některým zaměstnaneckým skupinám.
Věcné benefity ztrácejí na oblibě
V rámci nabídky zaměstnaneckých benefitů se stále větší oblibě těší také vzdělávání, které od roku 2010 vzrostlo o 13 %. To je také již několik let nejdynamičtějším benefitem a i pro příští rok jeho růst deklarovalo 9 % firem. Na druhém pólu zájmu se ocitají hmotné výhody jako služební auto, mobilní telefon, očkování nebo stravenky. Tyto benefity jsou v nabídce zachovány, jejich rozšiřování je ale méně výrazné. Propad za posledních pět let naopak zaznamenal služební automobil a stravenky, a to o 2 %, resp. 3 %. Zejména pro stravenky se jedná o strmý pád – z prvního místa v roce 2010 na aktuální 7. příčku „Věcné benefity mají často charakter rychlé spotřeby a lidé na ně brzy zapomínají. Dlouhodobé benefity sice nemohu okamžitě využít, ale jsou ukázkou perspektivnosti zaměstnance pro zaměstnavatele. Tento trend v západní Evropě panuje již nějaký čas, k nám se dostává v posledních letech,“ uzavírá Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.
Benefit | 2010 | 2014 | 2015 | změna 2010/2015 |
---|---|---|---|---|
Příspěvek na životní pojištění | 39% | 49% | 60% | +21% |
Příspěvek na penzijní připojištění | 60% | 68% | 77% | +17% |
13. plat | 32% | 39% | 47% | +15% |
Vzdělávání | 70% | 81% | 83% | +13% |
Kultura | 29% | 35% | 42% | +13% |
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.) | 24% | 39% | 36% | +12% |
Pitný režim | 71% | 75% | 81% | +10% |
Příspěvek na dovolenou | 20% | 27% | 30% | +10% |
Flexi – poukázky | 14% | 26% | 24% | +10% |
Věcné dary/jednorázové odměny | 57% | 71% | 66% | +9% |
Zaměstnanecké půjčky | 31% | 34% | 40% | +9% |
Mobilní telefon | 80% | 89% | 88% | +8% |
Očkování proti chřipce | 24% | 27% | 31% | +7% |
Sport | 33% | 42% | 35% | +2% |
Příspěvek na cestování do zaměstnání | 14% | 20% | 14% | 0% |
Služební automobil | 75% | 74% | 73% | -2% |
Stravenky | 75% | 74% | 72% | -3% |
Lékařské prohlídky | - | 78% | 77% | - |
Dny volna tzv. sick day | - | 25% | 33% | - |