06.08.2013
Nemáte zapnutý Javascript, webová stránka nebude fungovat správně.
Některé části webu a aplikace nebudou dostupné.
Od ledna 2013 mají Češi v rámci změny penzijního systému možnost dobrovolného spoření na důchod v důchodových fondech penzijních společností. Se zájmem o vstup do tzv. II. pilíře se ovšem setkala pouhá pětina firem, a to většinou u méně než 5 % zaměstnanců. Politická i celospolečenská nejednotnost názoru na nový systém se podepsala i na nabídce penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu. To letos nabízí jen 68 % podniků. „Penzijní připojištění patřilo po mnoho let k benefitům, jejichž popularita rostla. Letos poprvé jsme zaznamenali pokles. Pojistné produkty jsou však již nedílnou součástí nabídky firem a zájem se tak od zajištění na penzi přesunul k ochraně života před nepředvídatelnými událostmi a vytváření rezerv,“ komentovala výsledky Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. To se týká především životního pojištění, které zaznamenalo v meziročním srovnání 10% nárůst. Aktuálně na něj v rámci nabídky zaměstnaneckých benefitů přispívá 53 % společností.
Vzdělávání stále vzkvétá, z mobilu se stává standard
Přestože ekonomická situace většiny tuzemských společností nevykazuje letos známky výrazného zlepšení, nabídka zaměstnaneckých benefitů se oproti loňskému roku rozrostla. V současnosti firmy nabízejí v průměru 10 benefitů, ty v lepší kondici či s větším počtem zaměstnanců dokonce 11. Mezi top benefity se dlouhodobě drží mobilní telefon a vzdělávání, které svým zaměstnancům poskytuje 87 %, respektive 85 % firem. Stejně jako v předchozím roce pak vzdělávání vykazuje největší dynamiku růstu a 14 % firem jej plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.
Nabídka zaměstnaneckých benefitů reaguje ale i na další aktuální potřeby firem. „Mobilní telefon začíná postavení benefitu postupně ztrácet. Souvisí to především s rušením pevných linek, kdy se tak mobilní telefon stává standardním pracovním nástrojem zaměstnance. Zajímavá situace nastala i v případě nabídky služebních vozidel. Zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Radek Špicar. Služební vůz v současnosti poskytují tři čtvrtiny společností, přičemž na pomyslném žebříčku oblíbenosti ho letos předběhly ještě stravenky a pitný režim (shodně 82 %).
Do nabídky se dostávají i méně obvyklé benefity, trendem jsou sick days
Vedle stálých výhod české firmy začínají svým zaměstnancům nabízet i méně tradiční benefity. Meziročně tak například vzrostla nabídka příspěvků na kulturu z 33 % na 41 %. Do nabídky se ale dostávají i benefity související s legislativními změnami, například lékařské prohlídky. „Hitem se stávají tzv. sick days, neboli dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a zároveň jim umožní nevybírat si nemocenskou. Tento benefit u nás využívá již třetina firem,“ poznamenal Radek Špicar a uzavřel: „Jistě zajímavý je trend nárůstu počtu firem, které poskytují svým zaměstnancům 13. plat. Jejich 39% podíl koresponduje se stejným 39% podílem firem, které podle našeho červnového konjunkturálního zjištění letos očekávají nárůst zakázek.“
-------------------
O průzkumu
Průzkum Zaměstnanecké benefity 2013 ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy ČR probíhal v červenci 2013 elektronickou formou na www.employeebenefits.cz. Již sedmé vlny průzkumu se zúčastnilo 155 společností ze všech krajů České republiky, odvětví a velikosti.