Přeskočit na: Obsah

19.05.2016

Rodina a zdraví jsou pro Čechy to nejdůležitější. Pečují ale hlavně o rodinu.

Češi mají poměrně jasno v tom, co je v životě důležité. Podle průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti si nejvíce ceníme své rodiny a zdraví. Jako třetí následuje domov a až s odstupem je pro nás důležitou součásti spokojeného života dobrá práce, přátelé nebo pocit bezpečí. Když dojde na dělbu volného času, není už podle průzkumu NN péče o zdraví na druhém, ale až na pátém místě. Na krytí případných finančních důsledků možných zdravotních omezení prostřednictvím životního pojištění už myslí jen každý druhý Čech.

„Ptali jsme se lidí, na čem jim opravdu záleží a co pro ně tvoří hodnotu jejich života. Vzniklý žebříček o nás říká mnoho zajímavého, otevírá nové otázky k zamyšlení a ukazuje, kde lze hledat prostor ke zlepšení,“ říká k motivaci průzkumu Kateřina Štěrbová, členka představenstva zodpovědná za marketing a produktový vývoj NN.

„Na čem vám v životě opravdu záleží“ je otázka, kterou NN lidem klade nejen v právě probíhající mediální kampani, ale také prostřednictvím dlouhodobého projektu Cena života, který NN chystá ve spolupráci s renomovanými odborníky z oblasti českého práva, lékařství, ekonomie či sociologie. Specialisté zvučných jmen se sejdou na konci června u jednoho stolu, aby společně toto téma rozebrali ze všech možných úhlů pohledu.  

Spokojenost v rodině klíčem ke zdraví
Češi si podle průzkumu provedeného pro NN agenturou Datank nejvíce cení své rodiny, která z koláče důležitosti u lidí získala 27 %, ve srovnání s druhým zdravím s 21 % a domovem se 17 %. Partnerům a rodině přitom obecně věnují lidé v průměru téměř dvě pětiny svého volného času, zatímco cílené péči o zdraví jen 12 % času. K lepší kondici a zdraví nicméně může přispívat i správná volba sportu, kterému lidé věnují spolu s ostatními koníčky 15 % svého volna. Zajímavé je také, kolik volného času lidé věnují pracovním věcem – v průměru je to 7 %.

Graf "Čeho si lidé cení" 
zdroj: NN, Datank
Dobrou zprávou je, že nadpoloviční většině lidí (57 %) se s nejbližšími rodinnými příslušníky daří trávit tolik času, kolik by si přáli. Z průzkumu NN totiž jasně vyplývá, že lidé, kteří mají dobré partnerské vztahy, také lépe hodnotí své zdraví. „Zjistili jsme, že lidé, kteří žijí v manželství, se cítí zdravotně lépe než ti svobodní. Zajímavý je také vztah mezi zdravím a vzděláním. Lepší zdraví nám častěji deklarovali lidé s vysokoškolským vzděláním – za dobré ho považuje celých 70 %,“ upozorňuje Kateřina Štěrbová.

Jak Češi aktivně pečují o své zdraví?
Alespoň jednou za pět let podstoupí preventivní prohlídku u svého lékaře naprostá většina lidí (94 %). Pravidelně jednou ročně to však je už jen necelá polovina (49 %), ukazuje výsledek průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti. Z jednotlivých aktivit, které mají prokazatelně pozitivní vliv na celkové zdraví člověka, si Češi nejčastěji dopřávají dostatečně dlouhý spánek.

Čtvrtina dotázaných si podle vlastních slov dostatečně pospí každý den, dvě pětiny několikrát týdně a necelá třetina alespoň několikrát měsíčně. Poměrně populární je dnes také zdravé stravování, pro 18 % lidí je zdravá strava každodenní samozřejmostí, třetina dodržuje zásady zdravé výživy několikrát týdně a další třetina několikrát měsíčně. Aktivnímu sportování se sice věnují téměř dvě třetiny respondentů, nejčastěji (v 33 % případů) ale jen s frekvencí několikrát měsíčně, zatímco doktoři radí aktivní sportování alespoň dvakrát za týden.

Tabulka aktivit 
zdroj: NN, Datank

Krytí zdravotních rizik jako součást péče o rodinu
Přirozenou součástí péče o rodinu i zdraví by podle odborníků měla být i vhodně zvolená forma životního pojištění, která chrání před nenadálými riziky. Vážná nemoc, invalidita či úraz s trvalými následky mohou kvůli výpadku příjmu dostat do tíživé finanční situace kohokoli. Na to ale polovina lidí zapomíná.

„Průzkum potvrzuje, že životní pojistku má jen 51 % oslovených Čechů. Kromě toho jsou problémem i nedostatečné pojistné částky. Ochranu před nejrůznějšími druhy rizika spojenými se zdravím a rodinou lidé podceňují, na rozdíl od mnohem rozšířenějšího pojištění majetku. Upozorňujeme na to v rámci kampaně k našemu novému rizikovému pojištění NN Život. Nabízí našim zákazníkům možnost přizpůsobit si pojištění vždy podle toho, na čem jim v daném období života nejvíce záleží,“ uzavírá Kateřina Štěrbová, členka představenstva zodpovědná za marketing a produktový vývoj NN.