Nemáte zapnutý Javascript, webová stránka nebude fungovat správně.
Některé části webu a aplikace nebudou dostupné.
V NN se neustále snažíme zlepšovat podmínky svých zaměstnanců a D&I nám v tom může výrazně pomoci.
Štítky: #NN, #zajímavosti,
Není to pro nás jen plytká fráze, ale aktivita, která má smysl – když se dělá poctivě. Jak o této problematice uvažujeme nejlépe nastíní naše dvě kolegyně Jana Kopáčiková a Katka Kůrová, ambasadorky této iniciativy za NN ČR. Kdo jsou a jaké mají plány a představy o tom, co pro ně diverzita a inkluze znamená? To se dozvíte v rozhovoru níže.
Katka: K D&I jsme se obě dostaly díky programu Flowing, který podporuje a rozvíjí ženy v NN. Právě jednou z možností rozvoje byla nabídka založit D&I iniciativu v České republice. Byla to výzva, a ty my máme s Janou rády! 😊
Katka: Pro mě to jsou hodně blízká témata. Nejen proto, že jsem žena, ale i kvůli tomu, že můj tatínek bojoval se zdravotním postižením. V rodině a mezi blízkými přáteli mám také členy LGBT+ komunity. Pokaždé, když v rámci NN děláme něco pro tyto skupiny, říkám si, že to dělám tak trochu i pro ně. Letos se nám například povedlo zrovnoprávnit přístup k benefitům ve formě státem garantovaného volna také pro registrované partnery. Nyní mají v NN stejné možnosti jako manželé díky placenému volnu navíc, které poskytujeme na oslavu vlastní svatby nebo vstupu do partnerství, doprovod partnera do zdravotnického zařízení nebo odvedení potomka k oltáři. Zatímco stát registrovaným partnerům daná volna nenabízí, my v NN už ano.
Jana: Já se pro toto téma nadchla už na vysoké škole – tématem mé diplomové práce byl Gender mainstreaming. Konkrétně jsem zkoumala, jak by vypadla naše politická scéna, kdyby tam bylo větší zastoupení žen a jak by se to dalo provést. Dospěla jsem k závěru, že kvóty nám příliš nepomůžou, protože pozitivní diskriminace je v naší kultuře nepřijatelná a šli bychom tím hlavou proti zdi. Odjakživa jsem také milovala silné ženské hrdinky, např. Margaret Thatcher. A hodně mě zajímá a baví podporovat ženy tak, aby využily svůj potenciál a rostly. Ne každá samozřejmě chce růst nahoru, ale oni ten potenciál mohou využít na to být šťastné v tom, co už dělají.
V soukromí také spolupracuji s Klubem svobodných matek. Díky své stylingové službě dokážu vysbírat od klientek krásné oblečení, které Klub buď prodá ve svém obchodu a výdělek putuje matkám samoživitelkám, nebo si je maminky mohou výhodně nakoupit samy. Věřím, že když se mohou hezky obléct, získají třeba lepší práci díky znovu nabytému sebevědomí.
Katka: Celou iniciativu jsme v Čechách založily teprve vloni. A i když někdy nepostupujeme tak rychle, jak bychom si s Janou představovaly, máme myslím krásně našlápnuto.
Jana: V NN máme kolem 60 % žen. Čím výše ale člověk jde ve firemní struktuře, tím méně žen tam potká v rozhodovacích pozicích. Já mám nyní na starost zákaznickou zkušenost a vnímám, že v mnoha případech jsou ženy ty, které rozhodují o domácích financích, tzv. drží kasu. A vidím velký prostor, aby šikovné ženy na určitých pozicích více ovlivňovaly naše strategické směřování a díky tomu jsme se mohli lépe vcítit do našich zákazníků.
Katka: Na začátku jsme musely vysvětlit, co to vlastně znamená diverzita a inkluze, proč se těmto tématům chceme věnovat a jaký to bude mít pro NN přínos. Tahle fáze byla zatím asi nejnáročnější, ne vždy jsme se totiž setkaly s pochopením. Na červnovém setkání manažerů jsme udělaly první komplexní výkop a seznámení se s touto problematikou. Myslím, že někteří šli na workshop s lehkou obavou, co se tam vlastně bude dít. Probírali jsme téma nevědomých předsudků a našich vzájemných odlišností. Po setkání za mnou ale přišlo hodně účastníků, kteří byli pozitivně překvapeni. Téma pro ně bylo inspirující a nabízeli mi svoji pomoc. To mě pak zahřálo více než ten den, kdy bylo 35 stupňů ve stínu. ☀️
Jana: Potřebovali jsme odstranit prvotní strach. Vnímám, že slovo diverzita u někoho spouští obavy. Zdá se mi, že manažery jsme dokázali přesvědčit, že obavy nejsou na místě. Vysvětlili jsme jim přínos tohoto tématu jak pro ně, tak pro tým i pro celou společnost. Vědí už proč. Nyní od nich sbíráme zpětnou vazbu. Jeden manažer mi třeba řekl, že právě nabírá člověka do týmu a primárně se dívá na to, čím je daný člověk potřebný pro tým a společnost, ne čím je sympatický pro něj. A na to se dle jeho slov vyloženě soustředil. A to je právě ta změna. Hodně nám pomohlo i online setkání s Adrianou Jahňákovou, CEO společnosti LEGO®, která naším manažerům na příkladech hezky vysvětlila, jak s diverzitou a inkluzí pracuje. To začalo pomalu všem otvírat oči a vzbudilo chuť to dělat podobně.
Jana: Existují studie renomovaných firem (např. od firmy McKinsey) o tom, že diverzifikované týmy na úrovni vedení přináší firmám měřitelně lepší výsledky. Tyto firmy mají o 26 % vyšší profitabilitu, pokud mají firmy alespoň 30 % žen ve vedení. V NN jsme se 2 ženami ve vedení na dobré cestě. 😊 Když obecně týmy diverzifikujeme – ať už genderově, osobnostně, kulturně a jinak – tedy netvoříme homogenní týmy, tím více rozumíme našim zákazníkům. Ti jsou totiž také různí.
Jana: Tým se třeba odlišuje jednak z gender pohledu (muži x ženy) nebo třeba na základě rozdílných osobností, a to dle typologie, věku, nebo kultury. Každý přináší svůj odlišný názor, a tím lépe pak rozumíme zákazníkovi.
Katka: Musíme si uvědomit, že mileniálové a nastupující generace Z mají poměrně širokou možnost výběru na trhu, pokud jde o jejich pracovní působení. Přirozeně si tak vybírají společnosti, kde se cítí dobře, kde jsou podporováni a mohou být autentičtí. Nebojí se mluvit o své sexuální orientaci, projevovat své názory či kritiku nebo mají výhled na pokračování v práci při rodičovské dovolené. Není to jen o prohlášení na konci inzerátu, ale o tom, zda ve společnosti kulturu s těmito hodnotami opravdu žijeme. Když společnosti na tenhle vlak nenaskočí včas, tak jim začnou scházet rozvíjející se talentovaní lidé.
Katka: Spolupracujeme na projektech s Janou často, jsme už v tomhle hodně sehraný tým. Jana koordinuje, já dotahuji. Máme za sebou podobných akcí a iniciativ už několik a Maurick (současný CEO NN) vždycky říká, že tam, kde jsme my, tam se dějí kouzla. 😊 Tady krásně vidíte, jak už dnes vypadá v NN inkluze v praxi. V které jiné společnosti by právnička a projekťačka – vedle své každodenní práce – společně organizovaly setkání manažerů, koordinovaly D&I aktivity, založily a tvořily obsah programu na podporu žen a pracovaly na projektu dalšího vzdělávání našich manažerů jen proto, že je to prostě baví a záleží jim na tom?
Jana: Jsme každá osobnostně jiná, ale doplňujeme se. Z toho vytváříme něco skvělého, a to je vlastně diverzita v praxi. Máme stejnou vášeň pro věc. Pro mě je otázka Woman Empowerment (posílení postavení žen) důležitá.
Jana: Přirozeně se diverzita ve firmách moc neděje. Klíčové je podle mě být sladěn na úrovni nejvyššího vedení. U nás toto téma hodně podporuje náš CEO Maurick Shellekens. I díky němu se nám to daří posouvat. Samo se to nestane, je to příliš třaskavé a nové téma.
Katka: Je potřeba také zvážit, jakým způsobem začneme tyto věci posouvat. Už jen proto to nemůže být úplně organické. Např. téma ženské kvóty. Na západě automatické. Když o nich mluvíte s Holanďany, nechápou, kde může být problém. Kvóty jsou na západě úplně normální kultura, ve které odmala vyrůstají. U nás to vlivem historického vývoje společnosti zdaleka taková automatika není a možná nikdy nebude. Podle mě by všichni měli mít stejnou startovací čáru. Potom je otázka, zda v takové situaci jsou kvóty vůbec potřeba. Je tedy zapotřebí hledat podporu žen skrze jiné kroky – jako třeba náš program Flowing. Takovými pomalými krůčky a vhodným metodickým postupem je nutné celé téma posouvat dále, samo se to nestane.
Katka: Ověřené kroky sdílíme na pravidelných schůzkách s ostatními obchodními jednotkami v rámci NN Group. Ve skupině jsou báječní lidé a vzájemně se inspirujeme. Účastnily jsme s Janou konference Equal Pay Day (iniciativa, aby měly ženy i muži stejné platy), kde jsme si vyslechly přístup jiných společností k odměňování žen v České republice.
Jana: Tím, že máme podobnou firemní kulturu v rámci NN Group, byť jsme každá země jiná, dá se z toho spousta věcí vzít a nemusíme tzv. vynalézat kolo. Na konferenci Equal Pay Day byla zajímavá data a řečníci. Je to již zavedená akce v ČR, kterou pořádá Business & Professional Women ČR (odkaz). Spoustu věcí se tam dá vysledovat a při porovnání jsme zjistily, že to děláme hodně podobně. Každý rok máme plán, co budeme v rámci věci dělat. Ten sdílíme i s NN Group.
Jana: NN nabízí člověku možnost být skutečně autentický. Posunuli jsme se mílovými kroky. Například když mám jiný názor, tak se to cení, není to problém, a to je to za mě skvělé. Ještě je NN unikátní v tom, že když si něco vymyslíte (a není to úplně tzv. mimo mísu), tak si to můžete vyzkoušet. Tak vznikl i program Flowing, který jsem před 2 lety iniciovala. Je tu velká volnost a příležitost zkoušet věci. Můžete udělat chybu, ale důležité je poučit se z ní a jít dál.
Jana: Důležitá je práce s talenty – využít jejich potenciálu a posunout jej dál. Otevřít lidem příležitosti. Jsme velká skupina, můžeme více propojit naše obchodní jednotky napříč, protože máme stejnou kulturu.
Jana: Vnímám je jednoznačně pozitivně. S Dominikou Kadeřábkovou (bývalá Training&Development specialistka v NN) a Gábinou Hurtovou (Sales Admin Manager) jsme chtěly propojit ženy a mít bezpečný prostor pro diskuzi a sdílení. Vytvořily jsme tak komunitu žen, které ví, kam se obrátit, a pozitivně jsme ovlivnily i další lidi. Pohledem metrik, tj. když se podívám na LinkedIn, kolik je sdílení a kolik lidí to vidělo, je to obrovské číslo. I v komparaci s tím, že obecně není NN tolik vidět na sociálních sítích, tak je Flowing hezkou změnou, kterou bychom se mohli ubírat. Budeme tak pro naše zákazníky – nebo budoucí kolegy – mnohem autentičtější.
Jana: V rámci pracovního týmu jsme vymyslely dvě cesty možného pokračování. Na obě tyto varianty máme připravený koncept. V září k nám nastoupila nová ředitelka HR, Hedvika Holá, kterou vnímáme jako ženu, která má velký potenciál s tímto pomoci a být naší spojkou. Pokud to vyjde, odstartovaly bychom s tímto „dvourychlostním programem Flowing“ v lednu 2023.
Jana: Přijde nám, že jsme vyčerpaly potenciál, na kterém to bylo postavené. Nejsme zase tak velká firma, abychom každý rok dokázali najít 25 žen, které na sobě chtějí pracovat a zároveň to přenášet do praxe. Sedly jsem si nad konceptem a poučily se z toho, kdy něco fungovalo a kdy ne. Naším cílem je, aby se programu zúčastnily ženy, které nejen berou, ale mohou i dávat. Chceme to zaměřit jinak. Ale také jim i více nabídnout…
Jana: Moje osobní vize je vytvoření mezinárodního D&I klubu, kde se propojíme v rámci celé NN skupiny. Mým neskromným cílem je pak položit základy bezpečného prostředí, kde mají lidé chuť sdílet, podporovat se a být přitom maximálně autentičtí. Stejně jako v programu Flowing. Naše mise je v tom vše propojit. V síle se cíle snadněji implementují. Člověk může být sám sebou a rozvíjet své talenty. A také bych si velmi přála, abychom spustili zmíněný dvourychlostní program Flowing. NN je rozhodně místem, kde máme velkou podporu a chuť s diverzitou a inkluzí pracovat, a tím pozitivně ovlivnit nejen kolegy v práci, ale i naše zákazníky.
07.10.2022
Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.
blog šárky sudové banner big content banner custom width banner on mobile blog:esg blog:obyčejní hrdinové doplňkové penzijní spoření děti investice jaro jídlo kampaň léto motivace mýty night run nn online penze podzim pojištění pojišťovna prevence a zdraví připojištění příběhy příběhy ženy rakovina rady rakovina ženy riziko rizikové životní pojištění slavné osobnosti služby sport spoření svátek video vlastina svátková vzdělávání zajímavosti zima zobrazit_v_penzijnim_sporeni závažná onemocnění úraz ženy životní pojištění životní styl
Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.