Přeskočit na: Obsah

Jak na domácí výuku?

Zavřeno – hlásí všechny školy po celém Česku. Jaké nároky vzniklá situace klade na rodiče, kteří se s dětmi učí doma?

Štítky: #rady, #vzdělávání, #zajímavosti, #ženy, #životní styl,

Text: Zuzana Burešová
Foto: Archiv

Dlouholeté zkušenosti má vysokoškolská pedagožka Irena Kašparová, která je propagátorkou domácího vzdělávání.

Pro rodiče školáků nastala úplně nová situace. Co doma prožívají?

Rodiče si tento režim nezvolili, nejsou na to připraveni a velmi často u toho ještě chodí do práce nebo se snaží pracovat co nejvíc z domu. Spíš než radost je to jeden velký stres. Děti i rodiče dostávají úkoly od svých učitelů virtuálně. Ze dne na den se od dětí vyžaduje samostatnost, disciplína a seberegulace, kterou mnohdy ani většina dospělých nezvládá. Je to velký nápor na všechny zúčastněné, který je myšlence domácí školy velmi vzdálený.

Co je z vašeho pohledu důležité, aby rodiče především respektovali?

Myslím, že ze všeho nejdůležitější je v tuto chvíli vlídná a otevřená komunikace s paní učitelkou. Ona je často vyděšená a bezradná z celé situace podobně jako rodiče. Z univerzity, kde on-line výuka probíhá již celkem běžně, vím, jak složitá a promyšlená je její příprava i realizace. Jak dlouho trvá správná míra nastavení i sžití se s tímto způsobem komunikace. Základní školy v tom nemají většinou vůbec žádnou praxi, proto musíme být tolerantní a trpěliví.

Jak připravit výuku pro děti na prvním stupni a jak se věnovat těm starším?

Pro mladší děti se mi osvědčilo měnit činnosti podle jejich aktuálního rozpoložení. Určitě netrvat na zaběhlém školním rozvrhu, na 45minutových intervalech, kdy dítě násilím držíme u matematiky, i když už zívá, protahuje se a nesoustředí. Mnohem lepší je nechat ho chvilku zařádit si na koberci nebo proběhnout po zahradě. Dopředu jej ale upozorníme, že se za půl hodiny k učení vrátíme a budeme pokračovat tím, co si zvolí. I starší děti velmi dobře reagují na maximální možnou míru volby.

Mají si tedy i děti udělat určitý rozvrh?

Pokud dostávají úkoly nikoliv na den, ale na delší úsek, ať si udělají rozvrh, co který den zvládnou, do čeho se pustí, co chtějí udělat. Rodiče by měli kontrolovat plnění jejich plánu, nikoliv vlastní obsah vypracovaných úkolů. Fyziku nebo chemii nezvládne naučit každý rodič, ale důslednost a odpovědnost bychom my dospělí zvládnout naučit měli. Pokud se ji děti nenaučí, bude jim v životě chybět víc než bezchybná znalost tabulky prvků.

Jak si mají rodiče poradit v předmětech, kde jim chybí potřebné znalosti?

Na internetu existuje výukový materiál, videa, články a mnoho jiného ke každé důležité části učiva základní školy. Pokud rodiče narazí na něco, čemu nerozumí, můžou spolu s dětmi prohledat internet. Třeba se i oni naučí a pochopí něco, co jim dosud zůstávalo utajeno. Případně můžou nechat děti hledat samotné.

Jak ještě můžeme děti podpořit?

Pokud si děti neví s nějakým tématem rady, nechme je, aby hledaly alespoň nějakou chvíli odpověď dál. U paní učitelky, u spolužáků, kterým mohou zavolat nebo napsat přes internet. Pak je určitě přínosné s nimi mluvit o jejich pátrání, o tom, co se dozvěděly a naučily. Zkrátka udělat si na ně čas.

Možná právě to některým rodičům ve vztahu k dětem chybí….

Zájem rodičů a okolí je jeden z největších motivátorů k učení. Funguje mnohem lépe než výhružky a strach z trestů. Dokonce i mnohem lépe než nějaké odměny. Na rozdíl od nich totiž náš rodičovský zájem zanechává v dětech většinou trvalou chuť se učit, zatímco biflování se pro známky a pro notebook končí spolu s dosažením cíle. A tím není vědění, ale notebook nebo jednička.

Co může taková zkušenost "přechodného domácího vzdělávání" přinést rodičům, ale i dětem?

Rodiče si možná uvědomí, jak je učitelství těžké povolání. Jaká odpovědnost na kantorech leží, když jim denně svěřujeme své děti, a s jakou přehnanou samozřejmostí od nich očekáváme, co všechno je naučí. Děti si možná uvědomí, že skutečná škola oproti té doma není vlastně zase až tak špatná. Všechno tam má jasně daný rozvrh a omezený čas. Jsou chvíle, kdy za mě mohou pracovat jiní, zatímco doma ne. A ještě se ve škole dá občas zažít i nějaká sranda, které zas doma tolik není, když jsem tu většinu dne sám.

V případě zájmu o rady se můžete obrátit na Irenu Kašparovou na  https://www.facebook.com/domacivzdelavanikniha/.

26.03.2020

Sdílet

Přihlásit se k odběru novinek

Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.

Souhlas se zpracováním osobních údajů je povinné pole

Kliknutím na tlačítko odeslat souhlasíte s tím, že budou vámi poskytnuté osobní údaje zpracovávány pro účely zasílání upozornění na nové články, a zároveň berete na vědomí informace dostupné v Poučení o ochraně osobních údajů – NN Finance s.r.o.


Přihlásit se k odběru novinek

Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.

Souhlas se zpracováním osobních údajů je povinné pole

Kliknutím na tlačítko odeslat souhlasíte s tím, že budou vámi poskytnuté osobní údaje zpracovávány pro účely zasílání upozornění na nové články, a zároveň berete na vědomí informace dostupné v Poučení o ochraně osobních údajů – NN Finance s.r.o.

Kontakt

NN Životní pojišťovna
Nádražní 344/25, 150 00 Praha 5 – Smíchov