Nemáte zapnutý Javascript, webová stránka nebude fungovat správně.
Některé části webu a aplikace nebudou dostupné.
Jestli dnes něco zásadního chybí v našich životech, je to příroda.
Štítky: #motivace, #rady, #sport, #zajímavosti, #životní styl,
Text: Jan Uhlík
Foto: Archiv
Ale ne pouhé procházky po parcích ohrazených betonem, ani po zoo a botanických zahradách. Zmizel silný a upřímný dotyk s místem, které nám v pradávných časech bylo domovem.
Podzimem provoněné lesy, pohledy vyplašené laně i šepot pramenů, říček a potoků zmizely v displejích telefonů a v monitorech počítačů. Existuje naštěstí spousta cest, jak navázat na své kořeny. Třeba se prostě a jednoduše sbalit a vyrazit na kolo. Kde a na čem si nejlépe užijete přírodu?
Kolo je tu s námi víc než sto let. Na počátku šlo v podstatě jen o zpříjemnění a zjednodušení práce, kde bylo nutné překonávat denně delší vzdálenosti. Jakmile se však začalo investovat do dopravních komunikací, objevil se i jiný způsob využití. Výletování. Zpočátku jen v okolí měst. Přeci jen chvíli trvalo, než se kola technologicky dostala na takovou úroveň, aby se s nimi dalo prohánět po hrbolatých hliněných cestách, ale i mimo ně.
Propojení jízdy na kole a přírody je otázkou teprve několika posledních desetiletí. Nejenom s ohledem na zdokonalování konstrukce, ale i s větší cenovou dostupností. A do této příhodné kombinace se zapletl i další bodík. Utahanost ze všedního dne velkoměst i maloměst. Aniž by kdokoliv cokoliv přikazoval, vzmohla se nejenom po České republice, ale všeobecně po celé Evropě vlna touhy po alespoň částečném návratu k přírodě. Díky tomu se objevila nová odvětví klasické cyklistiky. Způsobů, jak uklidnit mysl větrem proplouvajícím okolo obličeje, vůní vlhkého lesa a zvukem řetězu, existuje opravdu spousta:
Jak název napovídá, v cross country se vše točí okolo krajiny. V překladu totiž nejde o nic jiného než o volnou jízdu v terénu. Zjednodušeně řečeno se jedná o jakoukoliv jízdu mimo silnice. Pouze v náročném terénu přírody. A naše krásná vlnitá krajina přímo k XCčku láká. Stačí vzít horské kolo, nasednout a vyrazit do nejbližšího lesa. I když okolí znáte dobře, můžete díky takové projížďce narazit na zapadlá místa, která se neotevřou jen tak každému zraku. A pokud patříte mezi ty náročnější, klidně si můžete i zazávodit, protože cross country patří od roku 1996 k oficiálním olympijským disciplínám. Po celé republice se každoročně pořádá několik menších i větších závodů. Mezi naše největší machry patří Jaroslav Kulhavý. V roce 2012 se mu podařilo ovládnout londýnskou olympiádu. Vyhrál první zlatou medaili v cyklistice od rozpadu Československa.
A teď už fakt do extrému. Downhill cyklistika se řadí do skupiny adrenalinových sportů. Není se čemu divit. Princip spočívá v tom, že si vyjedete na nejvyšší kopec v lese a pustíte se střemhlav po lesní cestě zase zpátky dolů. Takže nejenom že vás bude obklopovat příroda, ale tělo se zaplaví adrenalinem. Downhill není pro každého. Zaprvé je nutné mít celoodpružená kola. Klasické horské se lehce při divokém sjezdu, skocích a přejezdech přes díry a kořeny zničí. Stačí malá chyba a kosti se lámou jak párátka. Samozřejmě nesmí chybět chrániče. Zadruhé to chce trénink. K tomu slouží speciálně upravené areály. Svůj nejbližší si můžete vyhledat na www.ceskebikeparky.cz. Každoročně u nás probíhá série závodů pod hlavičkou Czech Downhill Tour 2018. A nejenom to. Dokonce se u nás pořádá i sjezd těch nejlepších bikerů z Evropy – Ski&Bike Špičák. A opět se můžeme chlubit super reprezentanty – momentálně nejlepší Češka Jana Bártová se umístila na Špičáku na čtvrtém místě a v super finále zazářil vítězstvím Stanislav Sehnal.
Že už nemůže být větší extrém než divoké sjíždění? Kdepak. Jestli něco opravdu odpovídá názvu horská cyklistika, tak je to biketrial. Proč? Protože s kolem skáčete po horách. A kládách. A dalších šílených věcech, na které v přírodě narazíte. Pro biketrial platí to samé co pro downhill. Speciální kolo, tentokrát trialové, a spousta tréninku. Na tuto adrenalinovou disciplínu se vyplatí navštívit zájmový kroužek, kde vás postupně naučí, jak správně skákat. Nejde ani tak o jízdu. Skákání je totiž základem. Jistým způsobem by se dal biketrial připodobnit klasickému parkouru. K trialu totiž není nutně potřeba příroda. Lze využít i město. Skály a kameny nahradí beton a zábradlí. Obliba biketrialu stále stoupá. Natolik, že existuje i závodní kategorie benjamin, kde závodí děti mezi desíti až dvanácti lety.
Pro tuto cyklistickou disciplínu se vám bude hodit cyklokrosové kolo. V podstatě se blíží konstrukcí silničnímu, ale je přizpůsobené do náročnějšího terénu. Protože právě o tom cyklokros je. A taky o blátě. Žádné šílené skákání, především rychlost, výdrž a balanc. Nic však nebrání tomu, aby si každý našel vlastní přírodní trasu, která se bude co nejblíže podobat soutěžnímu okruhu. I cyklokros má své zastoupení na oficiální sportovní scéně. Pořád se ale nedostal na pozici olympijského sportu, i když za něj lobbuje spousta sportovních organizací. Včetně té české. Asi momentálně nejslavnějším představitelem cyklokrosu u nás je Zdeněk Štybar. V letech 2005, 2006, 2010, 2011 a 2014 se stal mistrem světa. Poté se však začal orientovat na silniční cyklistiku. A udělal dobře. V roce 2015 předvedl obrovský výkon. Na Tour de France vyhrál šestou etapu Le Havre.
Jestli by se měla korunovat jedna cyklistická disciplína, stala by se královnou silniční cyklistika. První závody se konaly už v devatenáctém století. Kde jinde než ve Francii! Protože když se řekne silniční cyklistika, vyvstane jako první na mysli prestižní Tour de France. Závod, který testuje limity lidského těla. Po fyzické i psychické stránce. I když je jádrem jízda na silnicích, vůbec to neznamená, že by příroda přicházela zkrátka. Naopak. Právě díky silniční cyklistice dokonale poznáte, co znamená zemský povrch. Od mírného klesání až po strmé stoupání. Uvidíte nádherné horizonty i hluboké rokliny. Pestřejší paletu dojmů při jiné jízdě snad ani nezažijete. Pro zvládnutí dlouhých tras, které nedílně k jízdě po asfaltu patří, budete potřebovat silniční kolo, u jehož výroby se klade důraz na hmotnost a pevnost materiálů. U všech speciálů se však musí počítat s vyšší cenou. Obyčejná silniční kola lze pořídit okolo patnácti tisíc, avšak ta opravdu dobrá i v ceně menšího auta. S cenou však přichází i záruka požitku z jízdy.
(https://www.youtube.com/watch?v=FzcscCsajy8 – video z mistrovství světa v ČR)
07.12.2018
Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.
blog šárky sudové banner big content banner custom width banner on mobile blog:esg blog:obyčejní hrdinové doplňkové penzijní spoření děti investice jaro jídlo kampaň léto motivace mýty night run nn online penze podzim pojištění pojišťovna prevence a zdraví připojištění příběhy příběhy ženy rakovina rady rakovina ženy riziko rizikové životní pojištění slavné osobnosti služby sport spoření svátek video vlastina svátková vzdělávání zajímavosti zima zobrazit_v_penzijnim_sporeni závažná onemocnění úraz ženy životní pojištění životní styl
Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.