Nemáte zapnutý Javascript, webová stránka nebude fungovat správně.
Některé části webu a aplikace nebudou dostupné.
Kolo je s námi už nějaký ten pátek. Od prapodivných vysokých konstrukcí až po moderní elektrikou poháněné modely.
Štítky: #motivace, #rady, #zajímavosti,
Text: Jan Uhlík
Foto: Archiv
Popularita cyklistiky stále roste. Nejenom díky obratu ke zdravějšímu životnímu stylu, ale také větší ohleduplnosti k přírodě. Kde a na čem se dá ve městech jezdit?
Začalo to v roce 1818. Německý koumák a hrdý lesnický úředník Karl Drais chtěl sobě i ostatním zjednodušit a zpříjemnit dlouhé pracovní pochůzky. Přišel s nápadem takzvané Laufmaschine, později známé především pod názvem drezína. Dvě kola, sedačka, řídítka a dřevěná konstrukce. Ještě bez šlapek, v podstatě odrážedlo. Právě tak započala cesta cyklistiky.
Koncem 19. století přišlo podivné vysoké kolo, které bylo jen pro největší odvážlivce. Záhy následovaly další inovace, které se používají dodnes – řetězový pohon, brzda a přehazovačka. Z kola se postupně stal sofistikovaný stroj, jeho účel se ale neměnil. Pro jednu skupinu lidí je nezbytnou součástí pracovního života, pro druhou příjemná volnočasová aktivita a sportovní vyžití. Pro obě skupiny existuje spousta míst a projektů, které mají jízdu na kole co nejvíce podpořit a zpříjemnit. V auty zahlcených městech je kolo mnohdy příjemná alternativa dopravy.
Ještě před dvaceti lety téma „cyklostezky“ zásadně ovlivňovalo komunální politiku. Kdejaký politik si v programovém prohlášení vytučňoval, že se zasadí o vybudování cyklostezky pro svou obec či město. Opravdu se budovalo. A stále se buduje. Síť cyklostezek a cyklotras není jen otázkou výletů po přírodě. Velkým množstvím měst a vesnic prochází trasa větší či menší cyklostezky. Tento prostor je ideální využít k oddychové jízdě. Není tak potřeba vlastnit žádné super drahé kolo vyrobené pro konkrétní terén. Prostě si stačí sehnat klasické kolo a užít si projížďky.
Obzvlášť ve velkoměstech se cyklostezky nabízí jako ideální způsob relaxace uprostřed nekonečného kmitání lidí a aut. Existují speciální weby s informacemi pro cyklisty. Pro nadšence i nováčky v Brně stačí navštívit www.brnonakole.cz, Plzeňákům slouží web www.plzennakole.cz a Pražáci si přijdou na své na adrese www.prahounakole.cz. Vesměs však platí, že stačí do vyhledávače zadat název města a přidat „na kole“, a ihned budete mít přehled, kde si v klidu zajezdíte.
Že horská kola patří jenom na hory? Kdepak. I město má svá místa, která se jistým způsobem podobají drsným podmínkám přírodních terénů. Pro milovníky extrémní městské jízdy se pořádají speciální závody. V hlavním městě každoročně probíhá závod Pražské schody. Sjíždí se na něj republiková i světová špička městských jezdců na horských kolech. Podobné závody, i když v menším měřítku, se pořádají po celé republice.
Možná okolo vás ve městě projel kavárensky oblečený člověk na kole, které má nejlepší léta za sebou. Pravděpodobně jste natrefili na svérázného hipstera, tedy příslušníka subkultury, která skrze zevnějšek prezentuje okolí svůj postoj a ideály. A součástí může být klidně i kolo. Momentálně frčí staré modely značek Favorit a Velamos. Čím starší, tím lepší. Asi nejdostupnějším kouskem je Velamos Pionýr 22. Naprostá klasika. Když se vám poštěstí, natrefíte na místech, jako je pražská Náplavka, na krásně repasované kousky. Velká nostalgie.
Hodně trendy jsou dnes ve městech elektrokola. Kola s přidaným malým motorem, který pomáhá zvyšovat rychlost a šetřit síly jezdce. Ne každý totiž rád dojíždí do práce zpocený a dává si tam sprchu. Ideálně se elektrokola dají využít na pozemních komunikacích, kam je vjezd kol povolen. Na cyklostezkách je zarytí cyklisté moc rádi nevidí.
Budoucnost patří bikesharingu! Velmi oblíbené je sdílení kol. Poprvé se v ČR objevilo v Praze roku 2014. Stála za ním společnost Rekola, kterou založil programátor Vítek Ježek. Chtěl u nás mít to, co je jinde v Evropě už běžné. Z Prahy se záhy dostala Rekola do dalších měst v Česku. Momentálně si na růžovém kole společnosti můžete zajezdit i v Brně, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Liberci, Olomouci, Ostravě a Teplicích. V minulém roce se v hlavním městě objevila i další sdílená kola jiných společností.
30.11.2018
Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.
blog šárky sudové banner big content banner custom width banner on mobile blog:esg blog:obyčejní hrdinové doplňkové penzijní spoření děti investice jaro jídlo kampaň léto motivace mýty night run nn online penze podzim pojištění pojišťovna prevence a zdraví připojištění příběhy příběhy ženy rakovina rady rakovina ženy riziko rizikové životní pojištění slavné osobnosti služby sport spoření svátek video vlastina svátková vzdělávání zajímavosti zima zobrazit_v_penzijnim_sporeni závažná onemocnění úraz ženy životní pojištění životní styl
Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.