Přeskočit na: Obsah

Začátky mohou být náročné. V NN vás v tom samotné ale nenecháme

Máte za sebou úspěšně zvládnuté výběrové řízení a těšíte se na novou práci, která vás ve vaší kariéře posune zase o kus dál. S blížícím se nástupním dnem však pozitivní emoce leckdy vystřídají ne zcela příjemné myšlenky. Zapadnu? Zvládnu se naučit, co se po mně bude chtít? Budou mít trpělivost odpovědět mi na vše, čemu nebudu rozumět? 

Každý začátek zkrátka budí obavy a první den v nové práci v tomto není výjimkou. V NN jsme si toho naštěstí velmi dobře vědomi, a tak děláme vše proto, abychom novým zaměstnancům vykročení na společnou „oranžovou cestou“ co nejvíc ulehčili. Děje se tak i prostřednictvím našeho „Buddy programu“. 

Buddy program v NN 

V NN se snažíme, aby žádný nováček neměl pocit, že je u nás na vše sám a nikoho nezajímá. Všem proto přidělujeme tzv. buddyho (průvodce). Nový zaměstnanec v něm získá „parťáka“, který mu ukáže naši centrálu, vysvětlí, jak to funguje v kuchyňkách, kam se chodí na oběd nebo poradí, za kým jít, když bude potřebovat pomoct s firemním telefonem nebo počítačem. 

Program má přínos i pro naše stávající zaměstnance, kteří nováčkům pomáhají. Přináší jim rozvoj, který mohou jednou zúročit na manažerské pozici. Naši buddies totiž procházejí speciálními školeními, která jsou nad rámec standardní rozvojové nabídky. Absolvují třeba psychodiagnostické testy, aby lépe poznali sami sebe, a na to navazující školení komunikačních dovedností, které jim pomůže pochopit, jak s kterým typem osobnosti komunikovat.  

Buddym je u nás i pojistný matematik Míra Körschner. „V NN pracuji už 5 let, a tak když přišla nabídka být součástí Buddy programu, rád jsem na ni kývl. V začátcích nebyl program nijak extra definovaný, šlo hlavně o to pomoct nováčkům zorientovat se. V loňském roce ale prošel revizí a získal pevnější kostru, což mi pomáhá nezapomenout na nic důležitého. Přeci jen, když nastupujete do větší firmy, která má zajeté interní procesy, je toho na vás v začátku celkem dost.“ 

Role buddyho není nijak složitá. Stačí být komunikativní, rád poznávat nové lidi, umět empaticky naslouchat a vědět, na koho se obrátit, pokud se nový zaměstnanec dostane jakýchkoli do nesnází. 

Toto ze své zkušenosti potvrzuje i Mirek: „V minulosti jsem vedl šachový kroužek, takže s předáváním zkušeností a vysvětlováním nemám problém. I tak mě ale program neustále rozvíjí. Každý nováček je jiný a i po třech letech, co v programu jsem, se leckdy dostanu mimo svou komfortní zónu. Důležité je být vždy empatický a skutečně poslouchat, co vám druhý říká. Podle toho poznám, co je pro daného nováčka důležité a věnuji tomu větší pozornost. Dost se mi tím zlepšili i moje komunikační dovednosti.“ 

Buddy nenese odpovědnost za pracovní výkon. Nenahrazuje práci manažera nebo mentora, který má nováčka zaučit. 

Jak Buddy program funguje? 

Buddy program jsme spustili před několika lety, a protože pracujeme se zpětnou vazbou, několik věcí jsme od té doby na jejím základě změnili. Upravili jsme zejména dobu trvání a nastavili pravidelná setkávání všech buddies včetně jejich rozvoje. 

Noví zaměstnanci jsou součástí programu po dobu prvního měsíce od svého nástupu do NN. Často se ale stane, že se s buddym potkávají i nadále. Navázání vztahu pomáhá systém „párování“, ve kterém aktivitu necháváme zcela na buddies. Ti od HR oddělení dostanou seznam nováčků, kteří k nám příští měsíc nastoupí, s krátkou charakteristikou a volnočasovými zájmy.

„Společná témata a zájmy nám v začátcích pomáhají prolomit ledy a jednodušeji navázat vztah. Péče o nováčka, pokud má stát buddy program opravdu za to, vyžaduje hodně času. Jsou měsíce, kdy si můžu dovolit starat se třeba i o tři nováčky naráz. Někdy si ale najdu čas jen na jednoho a jiný měsíc musím kvůli pracovní vytíženosti vypustit úplně. Jsem rád, že nemáme pevně stanovené počty, kolika lidem se musím každý měsíc věnovat. Trpěl bych tím já i nováček“, dodává Mirek Körschner. 

Funkčnost celého programu dokládají kladná hodnocení z dotazníků, které účastníkům na závěr rozesíláme, i jejich reálné zkušenosti. O jednu se s námi podělil i Míra: „Jednou se mi nováček svěřil, že je zaskočený náplní své práce. Během výběrka mu totiž bylo představeno z jeho pohledu něco jiného, než co pak skutečně dělal.

Takovou situaci už ze své pozice samozřejmě nejsem schopen vyřešit, proto jsem dal vědět náborářce, která pohovor vedla. Ta si pak promluvila s daným nadřízeným i nováčkem a náplň práce se přenastavila. Zaměstnance jsme díky tomu zachránili a spokojeně u nás pracuje dál. Sám neměl odvahu toto téma otevřít, a tak mě těší, že jsem mohl pomoct jemu a vlastně i jeho nadřízenému a HR.“ 

Pracujte tam, kde na vás záleží. 

Jaké pozice jsou u nás momentálně k dispozici

23.02.2024

Sdílet

Přihlásit se k odběru novinek

Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.

Souhlas se zpracováním osobních údajů je povinné pole

Kliknutím na tlačítko odeslat souhlasíte s tím, že budou vámi poskytnuté osobní údaje zpracovávány pro účely zasílání upozornění na nové články, a zároveň berete na vědomí informace dostupné v Poučení o ochraně osobních údajů – NN Finance s.r.o.


Přihlásit se k odběru novinek

Zadejte svoji emailovou adresu a nechte se pravidelně informovat o nových článcích na našem webu.

Souhlas se zpracováním osobních údajů je povinné pole

Kliknutím na tlačítko odeslat souhlasíte s tím, že budou vámi poskytnuté osobní údaje zpracovávány pro účely zasílání upozornění na nové články, a zároveň berete na vědomí informace dostupné v Poučení o ochraně osobních údajů – NN Finance s.r.o.

Kontakt

NN Životní pojišťovna
Nádražní 344/25, 150 00 Praha 5 – Smíchov